Cara Check-in Website MAS Airlines | norsheilasalleh.blogspot.com

Cara Check-in Website MAS Airlines

Assalamualaikum...

Alhamdullilah, selamat bercuti sudah di Langkawi bersama keluarga minggu lepas. So aku nak kongsikan sikit cara nak check in via website untuk Mas Airlines. Sengal teruk aku dibuatnya minggu lepas. Google sana sini. Tapi cara yang ditunjukkan tu aku tak berapa nak memahami. Lepas berjaya buat sendiri, haruslah kasi tutorial. Manalah tahu, next trip aku boleh rujuk sini miahahhahaa ;p
Ini merupakan pengalaman pertama kali naik Mas Airlines. Sebelum ni pernah naik Air Asia je. Aku beli tiket masa promosi awal tahun ni. Dua hari sebelum penerbangan, dah boleh buat check in website kat SINI. Isi semua butiran yang diperlukan macam aku explain kat bawah. Tak faham, sila komen ye ;p

Best pasal MAS is seat free, boleh pilih dan luggage pun include sekali 30kg seorang dalam harga tiket. Tak perlu susah-susah nak bayar seat & luggage macam penerbangan lain. Infants pun ada 30kg luggage tau. Yang ni untuk economy punya. Business & First Class 40&50kg. Awesome kan?

*sila klik gambar untuk tumbesaran*
Identification Information :-
E-ticket number - masukkan nombor tiket korang.
last name /surname - masukkan nama ayah korang hehehhee
flight date - tarikh naik kapal terbang
flight number - nombor kapal terbang
origin - lokasi nak naik kapal terbang
Select passengers :-
klik je semua nama penumpang, macam aku ada bawa mertua dan ipar duai. Semua tiket aku belikan, so senang sekaligus check in
Select flights :-
klik nombor kapal terbang yang kita naik
Passengers : -
Nationality - kena pilih warganegara kita hehehe

Confirmation & Details :-
korang bolehlah pilih seat sesuka hati, free tau. Best betul MAS ni. hehehehe. Infants kena duduk atas riba ibu. So adam punya seat pilih sama seat dengan aku je. hehehehe
Lepas dah siap, sila klik confirm seat change
Make sure, check semula nama-nama penumpang dan seat. Kalau dah kautim betul, klik confirmation
Say agree to security requirements
Dan Print Boarding Pass macam biasa. PDF File, nak print takda warna pun takda masalah ok. Aku debor semacam, risau kena print berwarna hahahhaha sengal rasa. Check in untuk penerbangan pulang, aku buat dekat kiosk. tak sempat nak snap pic masa tu sebab bateri kamera kong. LOL. Next time aku cuba buat tutorial dekat kiosk pula ye. hahhahhaa
Sekian, nanti aku update entri Langkawi. hahahhaa. Nak juga share sini buat kenangan peribadi. Best sangat sebab first time melancong bawa anakanda sulung dan adik baby. Oh ye, tak lupa bawa mertua dan ipar duai sekali. Homestay pun awesome. Semua aku update kemudian ya. Busy kerja minggu ni, tatataaaa ;p

19 comments

April 15, 2015 at 1:43 PM

Bestnya naik mas luggage dia included sekali dh..:)

April 15, 2015 at 1:59 PM

pernah nk try beli, dh pilih seat..pastu kensel semula..hahaha

April 15, 2015 at 2:37 PM

wah..macam nak gi keluar negara je ni sheila...hehehe..by the way inormasi yang bagus...mana tau satu hari nanti pun nak keluar negara/i...

April 15, 2015 at 3:15 PM

Adik baby?? No 2 kah sheila? Wah cpt..alhamdulilah, syukur...

April 15, 2015 at 3:17 PM

As salam Sheila... lamanya akk x masuk blog nie.. semoga sihat2 ya.. Kim salam Adam.. Tahniah for the 2nd baby.. :)

April 15, 2015 at 3:42 PM

awak gi langkawi erk? kite pun gi langkawi gak hari tu , naik MAS gak.. rasanya check-in MAS senang jer, macam AA jugak.. Kalau enrich member lagi senang..

April 15, 2015 at 5:23 PM

MAS pun dah bagus sekarang..Ramai yang memilih mAS untuk perjalanan jauh..

April 15, 2015 at 5:26 PM

Saya pun tak pernah buat check in dgn MAS... dgn Air Asia ada dua kali... Tp dgn Air Asia pun dah 'seksa' jugak skg... bukan book/check in tiketje, semua nya penumpang kena buat... kalau depa yg buatkan, kena charge.

April 15, 2015 at 6:12 PM

nak cekelat langkawiiii ehehhehe.. ida sekali je pernah naik MAS. pastu xdok duit naik laa AA jee HHAHAHHA

Anonymous
April 16, 2015 at 11:05 AM

salam singgah

Anonymous
April 16, 2015 at 11:06 AM

salam singgah

April 16, 2015 at 10:22 PM

wahh.. pilih seat free.. :)

Jemput singgah sini k. tq "Kes Buli Budak Sekolah Lagi!!!"

"Hati Perempuan"

Jemput Join ek.. :) "SEGMEN : Ucapan Hari Lahir Buat 'Si Lala' Pada 13 Mei"

May 3, 2015 at 11:46 AM

last week aida fly dgn mas.
kursus ke penang.
first time, before this naik air asia aje.
aida cek in kat kiosk...

amboi adik kite ni..suke nye dia naik MAS hakhak..fida pun selalu naik Mas.Minggu lepas naik Air asia sebab tiket mrah rm39 KUL-KBR hehe

May 4, 2016 at 6:42 PM

Aikk asal sy pilih seat bebayor

July 3, 2016 at 10:03 AM

Electronic ticket perlu check in ke? 😅

September 14, 2016 at 7:30 AM

Cara isi nama tu nak kne ltak bin binti ke?

January 8, 2017 at 10:12 AM

Nak print tiket kena tunggu 2 hari sebelum naik baru boleh print ke?kotak besar blh bawa x ?

January 8, 2017 at 10:12 AM

Nak print tiket kena tunggu 2 hari sebelum naik baru boleh print ke?kotak besar blh bawa x ?

Post a Comment