Perasa Baru - Unsalted Butter | norsheilasalleh.blogspot.com

Perasa Baru - Unsalted Butter

Assalamualaikum...
Masuk usia 9 bulan anakanda Muhammad Adam Husni, aku start kenalkan perasa lain dalam menu harian. Aku beli brand Anchor - Unsalted butter. Means, tiada kandungan garam ye. Rasa lemak-lemak gitu. Sedap tau... Jenuh gak nak pilih unsalted butter ni, banyak gila brand. Tapi masa aku sibuk memilih, aku usha expired date sekali. Amik yang boleh tahan lagi 3 bulan camtu.
sheila shahfiekry
lupa dah berapa RM hahaha ;p
Aku shopping barang dapur sekaligus, beli banyak jenis sayuran untuk adam. Aku tumiskan terung, saderi, kacang panjang dengan tomato bersama unsalted butter. Hasilnya adam memang suka makan, tapi bila dah sejuk beku pastu panaskan balik, rasa kurang sedap tau. Bau butter pun jadi macam masam sikit. Susah pula hati ni tengok anak makan sikit. 
sheila shahfiekry
So aku tukar cara. Setiap hari masak fresh je senang. First time masak fresh, aku kenalkan ayam, bawang holland, karot, labu bersama unsalted butter. Pastu campur dengan bubur nasi.
sheila shahfiekry
Cara nak masak :-
1) Panaskan kuali, masukkan unsalted butter
2) Masukkan bawang holland, biar naik bau
3) Masukkan isi ayam bersama karot & labu
4) Biarkan masak seketika, tutup api 
sheila shahfiekry
Cara mudah siapkan bubur nasi :-
1) Masak nasi macam biasa, guna rice cooker
2) Panaskan periuk berisi air masak, biarkan mendidih
3) Nasi yang sudah masak, amik 1 senduk dan masukkan ke dalam periuk berisi air yang tengah mendidih tu
4) Aku campurkan sekali ramuan yang dah digoreng dalam bubur nasi.
5) Biarkan rasa dia sebati, kacau bubur nasi biar hancur sikit
6) Tutup api, sejukkan seketika
7) Blend halus
sheila shahfiekry
Hasilnya! Taraaaa. Adam memang suka sangat. Bubur yang dah siap blend letak dalam bekas thermos makanan. Siap sharing dengan kawan Adam kat rumah babysitter, Imer. Berebut makan. Seronok aku dengar. Next time nak kenalkan menu lain pula kat adam. hehehhehe.
sheila shahfiekry
Paling seronok sekali, suami tetap take over job, blendkan bubur adam. hehehe. Semoga anakanda kami, Muhammad Adam Husni membesar dengan sihat, jadi anak yang soleh berkat air tangan dan asuhan umi baba. Amin (",)

16 comments

March 8, 2015 at 1:42 PM

sedap pula nmpak bhn2 masakn tadi. ni buat bubur utk org dewasa pn best jga ni..hehe

zinziemeewah

March 9, 2015 at 7:43 AM

assalamualaikum.. u masak yg fresh 2 pukul bpe??

March 9, 2015 at 7:47 AM

seronoknye makan byk..adam berape bulan start makan ayam??

March 9, 2015 at 12:35 PM

bubur adam ni macam sedap jek! mama ida nak buat tapi taknak blend la hehehehhee

March 9, 2015 at 1:17 PM

wahhhhh...boleh dijadikan info untuk anak shaila kelak...huhuhu

March 9, 2015 at 1:28 PM

wah...adam dah cuba pelbgai jenis lauk dalam makanan...moga lepas terus diberikan kesihatan yang baik untuk adam husni...amin

March 9, 2015 at 3:47 PM

saya tercari2 juga unsalted butter untuk baby,ni baru tahu jenama ni.. thank u sebab bagitau... jom tengok blog saya, boleh share resipi makanan baby

March 9, 2015 at 5:21 PM

Budak2 ni kalau ada geng makan lagi berselera diaorang makan..hehhe...

March 10, 2015 at 8:33 AM

sedap menu adam,leh aunty minta sikit hihi

March 10, 2015 at 10:30 AM

Bagus nieee,.. sok boleh buat tuk Qaireen . Sebulan jer lagi dah boleh bagi makan , x sabar lak rasa .

March 10, 2015 at 2:09 PM

excitednya tgok awak masak..sy jadi semangat tau..

March 11, 2015 at 1:15 PM

seronok tengok orang memuree.. kite menenen je.. hehe..

March 11, 2015 at 1:15 PM

seronok tengok orang memuree.. kite menenen je.. hehe..

March 12, 2015 at 4:23 PM

mikhail dah tak nak makan yang blen.. sekarang main lenyek2 jer ..huhuu..

March 12, 2015 at 6:44 PM

eh kite yang dah besau ni pulak terluiq tengok bubur tu..haha

March 13, 2015 at 7:06 PM

Memg brkhasiat sgt mknan Adam..klau da Ank lya pun nak juga buat mcm ni.insyallah..Sheila doakn moga murah rezki baby buat lya ya

Post a Comment