# cerita 1 | norsheilasalleh.blogspot.com

# cerita 1

  Hari ni aku akan berkahwin dengan orang yang aku sayangi. Aku rasa gembira. Cuma.. aku mendapat perkhabaran buruk mengenai sahabat lama aku. Dia didapati lemas di Pantai Port Dickson, Negeri Sembilan. Aku jadi tambah cemas. Aku harap dia dapat diselamatkan. 'aku seakan mendapat firasat yang dia masih hidup!' aku bertambah kalut..
  Majlis aku semakin ramai yang ikut risau dengan keadaan genting ni. Semua pasti merasakan betapa aku cukup kalut untuk memikirkan perihal sahabatku. Subhanallah. Tiba-tiba, ingatan aku seakan-akan terdengar rintihan suaranya. 'Sheila, aku masih disini! Selamatkan aku, tolong! Tolong!' Aku bertambah sedih malah semakin tidak tentu arah. Ku pandang Emma, “Please, find her now! I'm begging you my friends! She still alive. I can feel it, I heard her voice just now!”
  Tersentak siapa yang dengar aku menjerit kuat sebegitu. Aku menggigil. Dikala itu, satu ketukan padu di cermin bilik pengantin. Dibuka. Kelihatan seorang lelaki memberi surat! 'Carilah aku. Aku masih disini! (anak panah menunjukkan belakang rumah)'
  Aku menarik Emma keluar daripada rumah menuju ke belakang rumahku! Hujan yang baru berhenti tidak memburukkan keadaan kami diluar ini. Kami berjalan pantas. Emma masih dihadapan aku. Terhenti seketika aku. Tiba-tiba di sebuah lubang najis, terpandang seorang lelaki terkapai-kapai! Seakan tersedar daripada sesuatu! Aku terus memegang tangannya. “What are you doing inside this mainhole? Are you okey man?” Emma terus kembali bila aku mengarahkan dia menolong aku menarik lelaki ini daripada terus tersekat didalam lubang najis ini. Dia berkata, “can you both bring me out from this?” sambil terketar-ketar, “yeah we both can!” Dengan laungan Allahuakbar, berjaya kami menarik dia.
  Aku terus minta dia membersihkan diri di pantai belakang rumah ku ini. Dia menolak. “Leave your beg here please! Just clean up your body from this messy thing. Atleast just for now?” Dia menurut. Aku iringi dia. Hati aku tertanya macam mana dia boleh stuck kat dalam tu? Ada orang tipu daya dan cuba bunuh dia? Macam-macam pertanyaan tak dijawab. Aku telan air liur.

Aku bawa dia berjalan sambil berbual. “Did you know that i'd just want to save my friend's life?”
“Haa? What's going on?”
“Here! She's going to holiday to PD Island with few of her friends. But suddently she's gone inside the water. People still looking for her. I'm pretty sure that she still alive. I can feel it.” Bercampur-campur emosi aku, aku betul-betul berharap dia masih boleh diselamatkan.

Keesokan harinya.
Aku, Emma dan dia keluar berjalan-jalan dikota. Kami berbual. Mengenai perihal Yanti yang masih tidak dijumpai. Aku terpandang sebuah acara yang sedang berlangsung. “Eh ayu was here! Sorry friend, I want to meet my ex buddy for couple minutes?”

Dengan senang hati aku menyapa Ayu yang sedang memerhatikan model memperagakan fesyen di atas pentas. “Gosh! How came you can show up here Sheila?” Aku tayang sebaris gigi yang putih pada dia. “Well, somebody want to meet you Miss Ayu.” Satu suara kedengaran. Kami memandang pemilik suara tersebut. Aku terpana.

“I heard from Miss Ayu that you're the one who save my life Miss Sheila?” Aku mengangguk. Lantas memeluk gadis hitam manis dihadapanku. “I'm glad that God give me strenght to save you dear!” Aku peluk erat sambil menangis betapa syukurnya dia masih berpeluang untuk hidup. Ramai orang hanya memandang pada kami. Ahh tidak ku malu mengalirkan air mata syukur ini untuk seseorang yang sangat bertuah ini.

Dia tidak bertuah seperti gadis dihadapanku ini. Ku mohon mayatnya ditemui untuk disemadikan dengan sempurna. Itu yang aku mohon buat sahabatku yang pergi tidak kembali lagi.

Rupanya aku bukan hanya menyelamatkan seorang lelaki, malah perempuan itu turut diselamatkan sebulan yang lepas. Mungkin ada hikmahnya aku berjaya membawa dua nyawa yang tidak dikenali tetapi gagal membawa sahabat yang tersayang kembali. Ya, ada hikmah disebalik semua ini. Syukur alhamdullilah.

Aku tiba-tiba terjaga dari tidur ku. Tepat jam 9:20 pagi hari khamis 14 Julai 2011. Aku cukup terpana dengan mimpi ini. Subhanallah, aku mengucap panjang. Lantas ku titipkan disini buat pedoman dan jadikannya suatu yang tidak mungkin aku lupakan. Nauzubilaminzalik.