TUTORIAL : RECENT POSTS WITH THUMBNAIL | norsheilasalleh.blogspot.com

TUTORIAL : RECENT POSTS WITH THUMBNAIL

Assalamualaikum...

Khas buat sha yang inginkan tutorial recent post with thumbnails! First time mencari dan jumpa. Buat sendiri okey! Kebiasaan blogger lain akan buat cara yang panjang , contohnya di blog INI. But then, aku jumpa dalam add a gadget dengan mudah masa aku godek-godek tadi. Ikut cara yang diajar dibawah ini, insyallah menjadi macam aku punya :)

1) Design >> Add a Gadget
2) Featured >> Recent Posts Advanced
* klik untuk tumbesaran *
Sila klik ikut no yang aku dah lukis dalam gambar di atas tau!

3) Korang boleh ubah ini :-
* Title - letak apa2 nama yang korang nak
* Number of posts to display - aku letak banyak sampai 50, overboard!
* Snippet Style - thumbnail only
* Snippet Thumbnail - Any thumbnail
* Read more text - more
* Extra Styling - image float to right/left
* Show powered by link - yes

4) Kalau taknak ubah ikut warna biru tu, lagi bagus. Kalau nak ikut kreativiti korang pun okey.
5) Jangan lupa preview dulu, SAVE !

* contoh di blog aku *

p/s : Letak widget bergambar macam ni lebih menarik perhatian orang nak klik entri lama kita berbanding blog archived! Its stylish :)