BEZA MUHRIM DAN MAHRAM | norsheilasalleh.blogspot.com

BEZA MUHRIM DAN MAHRAM

Assalamualaikum...

Rasanya, ramai orang yang dah salah guna perkataan muhrim dan mahram. Mari kita fahami kedua ayat ini agar kita tak salah guna perkataan dan maknanya. 

Dalam bahasa Arab, muhrim bermaksud:
Muhrim bermaksud orang yang sedang melakukan ihram haji atau umrah. Orang ini dilarang melakukan beberapa perkara sepanjang menunaikan kedua-dua ibadat ini sebagaimana yang banyak diperkatakan di dalam kitab-kitab feqah.

Dan mahram dalam bahasa Arab pula bermaksud:
Mahram bermaksud orang yang ada pertalian darah dengan kita atau haram dikahwini seperti adik kita, ibu bapa kita, emak mertua kita dan lain-lain. Maksudnya di sini, mahram ni orang yang jika kita tersentuh kulit sekalipun, tidak akan membatalkan wudhu' kita, tidak berdosa jika bersalaman.

Aku nak kreditkan entri ni buat Saiful Official. Dah lama nak buat entri tentang hal ni. Jadi, sekarang kita dah nampak kan kedua-duanya agak terbalik dan berlainan maksud sebenarnya kan? Semoga apa yang kita tahu hari ni, dapat diperbetulkan dan tidak keliru lagi, Insyallah :)

DICORET OLEH : 

26 comments

January 10, 2013 at 9:15 AM

NICE SHARING..

January 10, 2013 at 9:43 AM

bagus perkongsian ni..makin jelas ttg keduanya..

January 10, 2013 at 9:43 AM

haah kak, saye sndiri pon slalu guna muhrim ni,,padahal mahram kan,,thanx kak =)

January 10, 2013 at 10:21 AM

Thanks share.. sangat berguna info ni. memang tak tahu muhrim tu maksudnya sebenar yang itu..

January 10, 2013 at 10:57 AM

alhamdullilah :)

January 10, 2013 at 10:57 AM

alhamdullilah. syukur kerana keterangan ini boleh buat orang lain sama2 memahami :)

January 10, 2013 at 10:58 AM

akak pernah gak guna ayat muhrim tu. skrg, sama2 kita perbaiki ye peeja. insyallah :)

January 10, 2013 at 10:58 AM

alhamdullilah. semoga kita semua sama2 menghayati maksudnya dan tidak menyalahgunakan :)

January 10, 2013 at 11:41 AM

nice entry saliha... =)

January 10, 2013 at 11:42 AM

eh2..silap2... *sheila... sory2...tgh bersmbng smbil mnaip jadi cmni lah..huhu

January 10, 2013 at 11:59 AM

hihi its okey puteri.. hihi first time org silap panggil saliha. hehe. biasa salah spelling je :)

January 10, 2013 at 12:33 PM

Tq sharing dik... :D

January 10, 2013 at 12:42 PM

my pleasure puteri ♥

January 10, 2013 at 12:43 PM

my pleasure sis ♥

January 10, 2013 at 1:14 PM

thnx share ^^

January 10, 2013 at 1:17 PM

my pleasure yana :)
perkongsian ilmu untuk semua

January 10, 2013 at 2:13 PM

la.yeke??hehehe. saya selalu gunakan muhrim.. terima kasih ye awak :)

January 10, 2013 at 2:16 PM

sama2 kasih. saya pun pernah guna dulu, pastu dgr ceramah diorang guna perkataan mahram. skrg sy just kongsi ilmu dengan kawan semua. hehe. pasni tak confius lagi kan :)

January 10, 2013 at 3:39 PM

oooo.. ok.. baru faham.. thanks..

January 10, 2013 at 3:43 PM

alhamdullilah. my pleasure yuyu :)

January 10, 2013 at 4:16 PM

Owh, beza ea dua tu.. Ingatkan sama makna.. Huhu.. Nasib baik Sheila gtau.. Thanks for the info.. =)

January 10, 2013 at 4:18 PM

Aah, memang ada perbezaan. alhamdullilah sekurang2 nya semua orang boleh perbetulkan maksud dan penggunaannya :)

January 10, 2013 at 5:15 PM

oh..NR ingatkan sama je maksudnya..thx neway..

January 10, 2013 at 5:24 PM

tak sama maksudnya. alhamdullilah, dah faham kan? sama-sama kasih :)

January 12, 2013 at 12:25 AM

emm, selalu org yg xtau selalu salah sebut, nice:)

January 14, 2013 at 12:51 PM

betul tu, insyallah pasni kita boleh share ilmu dgn yg tak berapa pasti supaya sama2 memahami :)

Post a Comment